Wednesday, March 25, 2015

$3K4D4R P3RK0NG$!4N

salam warahmatullah....
hari nie, aku saja nk buat entry berkenaan kesihatan.........
actually, for Pregnant........
 
kalau korang nak tahu,
usia perkahwinan aku baru nak menjangkau 1 tahun,
tapi actually, aku da mula dapatkn rawatan untuk pregnant......
hurm..kalut ke aku?
tak sabar ke aku?
bukan kot, just nk check kalau2 aku ada masalah,
 
so masa pertama kali aku dptkn rawatan ni usia perkahwinan baru menjangkau 6 bulan,
hehehehe, doc pn geleng kepala,
awl lagi la awak,
kalau da setahun nnt baru la nk check ke, ape ke,
tapi, ade aku kesah??
 
haha..wpn doc tu kata mcm tu,
dia still bekalkn aku dengan ubat asid folid,
seperti di bawah :
 
 
ubat ni katanya untuk kuatkn Rahim,
so aku cuba tuk 2 bulan,
lepas tu aku pergi lagi ke klinik yg sama,
tapi jumpa dengan doc yg berbeza,
masa ni usia perkahwinan aku dalam 8 bulan,
masa ni pula doc ni bagi aku cuba Clomid pula,
katanya, sepatutnya masa tu u da kena makan clomid kalau nak mengandung,
ubat tu mcm ni :
 
lepas dapat je ubat ni, aku mula la google ape kelebihan dan kebaikan clomid nie,
ade yang cuba sehingga 6 bulan baru berhasil,
ada juga yang da cuba sehingga doc perlu naikkan dos pn tetap xde hasil,
so jom la kita berbalik kepada ketentuan ilahi,
fikir positif, kalau allah masih belum izinkan kita ada baby,
kita tetap masih belum memilikinya,
sekarang ni mungkin allah tengah menguji aku untuk bersabar,
walaupn aku sedar hakikat ni,
tapi hati aku tetap mahukan sesuatu rawatan.
 
so aku di bekalkan ubat ni sehingga 3 bulan,
after 3 bulan, doc minta aku datang semula ke klinik untuk buat scanning,
ya allah, masa ni aku sangat2 terkejut sbb doc suspek aku ade cyst.
p-(
 
cyct ni la yg menyebabkn aku susah nak mengandung,
masa dapat tahu ni, xde la rasa nk menangis ke ape ke,
sbb aku mcm tak tahu sangat pasal cyst ni,
so lepas tu mula la aku mengooggle pasal cyst.
keesokkan harinya baru aku trasa nak menangis,
sbb rasa tipis untuk mengandung,
tapi sebenarnya cyst ni  banyak jenis,
ade yg merbahaya, ada yang xde ape2 kesan negative pn.
dan doc pn tak de la kata aku ni series,
siap dia ckp lagi,
try lagi bulan nie,
next month kalau tak preggy juga,
I refer u dengan pakar..
 
ni gambar Rahim aku,
tapi aku tak Nampak pn mana cyst itu :
 
lepas tu, hati pn tak tenang, aku pn menggoogle pula cara untuk mengatasi dan merawat cyst,
banyak bloger2 yang cadangan GLA Complex shakle + Vita E,
hati macam nk beli, tapi total dua ni hampir RM200,
ade pula cadangan suh tambah kan dengan set mengandung, total RM 4++,
so aku cancelkan semua ni sbb aku yakin aku tiada cyst,
 
but at last, aku beli juga GLA Complex, sbb rata2 bloger kata, hanya GLA Complex sudah memadai,
tapi sampai ke hari ni aku masih tak makan lagi GLA Complex nie,
sebabnya???
nanti aku cite kat bawah..
ni dia GLA Complex tu :
 
 
aku masih tak sedap hati lagi dengan scan yang pertama,
so aku bg tahu en.husband yg aku nk g wat next scan kat klinik lain pula,
so for the next week tu, aku pn g scan lagi,
dan kali ni lain pula keputusan nya,
see::::
xde pn gambar yg aku nk tunjuk sbb doc tu kata dia tak Nampak,
mungkin terlalu kecil cyst nie,
so kalau kecik, tak payah risau,
nnt msa period ianya akan pecah..
 
tapi di sebabkn doc tu tahu yg aku dalam perancangan nak baby,
dia pn terus la buat surat tuk aku refer pakar,
so bila jumpa pakar nnt, aku boleh buat  futher checkup,
bukan cyst saja punca susah preggy,
ada banyak sebab lagi,
so better jumpa pakar,
 
 
dan hari ni,
aku baru balik dari jumpa pakar,
bila dia da cerita semuanya,
doc kata Clomid ni mungkin punca aku dapat cyst..
aku sedih...........
aku amik ubat ni tuk baby,
tapi kalau ianya punca aku ssh pregy..
ape kah??
susah nak jawap,
ape2 semua ketentuan ilahi.........
 
dengan doc pakar ni pn aku buat scan lagi skali,
masa ni, confirm, doc ni pn sahkan aku ade cyst,
tapi tak besar,
sizenya dalam 1.79 * 1.68
so not to worried,
ni gambar scan dengan pakar td :
 

so lepas dia story semua nya kat aku,
dia bekalkan aku dengan ubat Duphaston pula,
apekah pula ubat ni?
kata cyst tiada ubat?
so ubat ni untuk ape pula?
so aku pn mula la meggoogle pula pasai Duphaston ,
ape yang aku jumpa, ianya untuk kuatkan Rahim dan kesuburan juga,
nth la,amik je la da doc bagi,
so sebab ubat ni juga la aku masih belum mkn GLA Complex tu,
xmau campur2 ubat la,
satu2 je.
so aku kena abiskan dlu ubat nie,
next 2 month g scan lagi,
masa tu nnt doc akan buatkan sekali dengan scan tiup fallopian,
so tunggu la lagi 2 bulan ape pula perkembangannya..
 
 
mohon doakan yang terbaik tuk kami ye..........
tapi ape2 pn kun fa ya kun.......
wallahualam.............

 

 


No comments: